Édition annotée de La Fille Sauvage ou La Sauvagesse (1732) d’Alain-René Lesage et Jacques-Philippe d’Orneval: La Représentation de la Figure Amérindienne

It appears your Web browser is not configured to display PDF files. Download adobe Acrobat or click here to download the PDF file.

Click here to download the PDF file.

Creator: 

Lelong, Marie Francesseca

Date: 

2018

Abstract: 

Résumé Cette thèse propose une édition annotée de La Sauvagesse (1732), pièce d'Alain-René Lesage et Jacques-Philippe d'Orneval qui fait partie du recueil Le Théâtre de la Foire, ou L'Opéra Comique (1737). Ce faisant, nous apportons deux contributions aux études littéraires. D'abord, nous proposons un texte fiable qui rendra l'œuvre plus accessible au lecteur du XXIe siècle, en plus d'accroître nos connaissances sur le Théâtre de la Foire, parent pauvre du théâtre classique. Ensuite, en explorant le scénario de la pièce, nous apportons une nouvelle perspective sur la représentation de la figure amérindienne dans l'imaginaire de l'Ancien Régime.

Keywords: La Sauvagesse, Théâtre de la Foire, Opéra-Comique, XVIIIe siècle, Lesage, imaginaire colonial des Amériques.

Subject: 

Literature - Canadian (French)
Languages - Ancient

Language: 

French

Publisher: 

Carleton University

Thesis Degree Name: 

Master of Arts: 
M.A.

Thesis Degree Level: 

Master's

Thesis Degree Discipline: 

French and Francophone Studies

Parent Collection: 

Theses and Dissertations

Items in CURVE are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated. They are made available with permission from the author(s).